Vad är straffskalan då man tagit pengar från kassan?

Hejsan! Jag kommer med största sannolikhet polisanmälas för att gjort återköp i kassan samt tagit pengar ur växelkassan pga av en ekonomisk knipa med stora skulder pga spelmissbruk. Värdet är på 20000. Jag har erkänt och vi har kommit överens om att jag ska betala tillbaka detta direkt. Jag jobbar/jobbade som butikschef och har nu blivit avskedad. Ostraffad sen tidigare och som sagt, erkänt, kommit överens om att betala tillbaka, blivit avskedad och kommer bli polisanmäld. Vad kommer detta innbära? Vad kommer jag kunna bli dömd på och vad kommer det få för påföljder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Så jag tolkar din fråga så har alltså 20.000 kr tagits från kassan och du undrar vad för straff kan följa. Att ta pengar från växelkassan är stöld, vilket innebär fängelse i högst 2 år enligt 8 kap 1§ brottsbalken.

Det är dock svårt att förutse exakt vad straffet skulle kunna bli då domstolarna gör avvägningar av samtliga omständigheter, som exempelvis tidigare brottslighet, hur allvarligt brottet är och liknande. 20.000 kr är en stor summa pengar, dock inte så betydande att det utgör grov stöld.

Staffet kan alltså bero lite på. Fängelse får i detta fall vara max 2 år enligt 8 kap 1§ och minst 14 dagar enligt 26 kap 1§ 2st. Dock kan andra straff som villkorlig dom, skyddstilsyn och övervakning ges istället för fängelse.

Hoppas detta svarar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare