FrågaEKONOMIÖvrigt28/02/2022

Vad bör jag kräva som bevis för betalning skett till privatperson?

Jag ska betala en sista större summa till kamrat som har annan bank. Jag vill ju ha bevis på att jag betalat allt och på något sätt få det bevittnat. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om du avser betala kontant eller genom banöverföring. Gäller det en banköverföring så har du digitala bevis genom din historik av kontoöverföringar.

Gäller det kontant däremot hade jag gett dig rådet att ni upprättar någon form av kvitto som du kan ha som bevis för att betalningen är genomförd där ni båda parter skriver under och daterar. För att kvittot ska bli mer trovärdigt bör några oberoende personer bevittna detta och skriftligen på kvittot intyga att betalningen har genomförts.

Har ni sedan tidigare upprättat någon skriftlig handling om skulden bör du kräva att få denna handling i original innan betalningen genomförs, så att borgenären (den du är skyldig pengar) inte kan sälja vidare handlingen som motsvarar ett skuldebrev, eller kräva dig på pengarna igen.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare