FrågaEKONOMIÖvrigt18/06/2019

Vad för produkter får vi ha som pris i en tävling?

Hej! Vi vill anordna en tävling på sociala medier "Gilla, kommentera, följ" varianten i marknadsföringssyfte. Där vi vill tävla ut en produkt som vi inte själva äger. Vi säljer PT tjänster online och rekommenderar alltid Philips Airfryer (en luftfritös) som ett självklart verktyg. Kan vi anordna en tävling där vi tävlar ut en airfryer som vi införskaffar eller kan vi enbart tävla ut produkter/tjänster som vi själv tillhandahåller?

Mvh!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns rent juridiskt inget krav att ni i en tävling endast får erbjuda produkter eller tjänster som ni normalt sett tillhandahåller. Ni har givetvis möjlighet att köpa in produkter, t.ex. nämnda luftfritös, och använda som pris i tävlingen.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare