FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/04/2023

Vad gäller för bisysslor vid sidan anställning?

Hej! Är jag skyldig enligt lag att meddela min arbetsgivare att jag har fler än en inkomst / ett ”hobby” arbete vid sidan av min fasta tjänst? Alltså om jag är författare på min fritid och har ett signerat kontrakt och får en inkomst för säljande skrift? Nu menar jag alltså att jag enbart arbetar som författare under min lediga tid och arbetet är inte tidsbegränsat, utan jag styr arbetstider.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som om du vill veta ifall det är okej att ha en bisyssla vid sidan av din anställning samt om du är skyldig att meddela din arbetsgivare detta.

Inledningsvis kan det konstateras att du som arbetstagare har en allmän lojalitetsplikt mot din arbetsgivare. I denna ligger olika förhållningsregler som till exempel att en arbetstagare under sin anställning inte får bedriva verksamhet som kan komma att konkurrera med arbetsgivarens verksamhet.

Vad är en bisyssla?

En bisyssla är i princip alla sysslor vid sidan av anställningen som inte kan hänföras till privatlivet. Detta kan till exempel vara ett extrajobb, uppdrag för en annan arbetsgivare eller att bedriva egen verksamhet vid sidan av sitt ordinarie arbete. Vidare spelar det ingen roll om bisysslan ger ekonomisk ersättning eller inte.

Utgångspunkten i både privat och offentlig sektor är att en arbetstagare får lov att ha bisysslor på sin fritid. Med andra ord har en arbetstagare rätt att skaffa sig extrainkomster, förutsatt att de huvudsakliga arbetsuppgifterna inte blir eftersatta (prop 2021/22:151 s.93).

Lagen om anställningsskydd

En arbetsgivare får inte förbjuda en arbetstagare att under anställningen ha en anställning hos en annan arbetsgivare (6 i § LAS). Utgångspunkten är alltså att parallellinställning är tillåten. Detta gäller dock inte om den andra anställningen är arbetshindrande, konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet på ett sätt som kan orsaka skada eller på något annat sätt kan skada arbetsgivarens verksamhet (6 i § LAS). Bestämmelsen hindrar inte arbetsgivaren från att kräva att arbetstagaren lämnar information om andra anställningar eller samråder med arbetsgivaren i sådana fall.

Kollektivavtalsbestämmelser

Det kan även finnas bestämmelser i kollektivavtal som reglerar hur en arbetstagare får agera utanför anställningen. I många kollektivavtal finns förbud mot bisysslor med angivna undantag för förbuden. Om en arbetstagare omfattas av ett sådant kollektivavtal och vill ta anställning hos en annan arbetsgivare är arbetstagaren skyldig att anmäla det till arbetsgivaren.

Jag vet inte hur det ser ut med din anställning, men med tanke på att regler om bisyssla kan regleras i kollektivavtal är en god idé att kika med din arbetsgivare för vad som gäller för just din situation.

Lagen om offentlig anställning

För statligt anställda är frågan om arbetstagarens möjlighet till bisysslor reglerad i Lagen om offentlig anställning (LOA).

Jag vet inte om det är ett statligt eller privat företag som du arbetar hos. Men om det är en statlig tjänst får du inte ha någon anställning, uppdrag eller utöva någon verksamhet som kan rubba din eller någon annan arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan skada myndighetens anseende (7 § LOA).

Arbetsgivaren är dock skyldig att på ett lämpligt sätt informera sina arbetstagare om vad som anses som en otillåten bisyssla, medan arbetstagaren på arbetsgivarens begäran ska lämna de uppgifter som behövs för att arbetsgivaren skall kunna bedöma arbetstagarens bisysslor (7a § och 7b§ LOA).

Slutsats

Som konstaterats ovan vet jag inte vad för typ av anställning du har, varför det blir svårt att ge ett exakt svar på om du har en skyldighet att meddela din arbetsgivare om din bisyssla. Jag skulle dock råda dig att prata med din arbetsgivare för att se vad som gäller, samt kolla igenom anställningsavtal och rådande kollektivavtal för att vara säker på vad som är tillåtet och inte.

Jag hoppas att mitt svar har givit lite klarhet i din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare