Vad gäller för mig som hyresvärd då jag hyr ut min bostad?

Hej!

Jag har fått pengar genom ett arv som jag skulle vilja investera i en bostad. Denna bostad tänker jag hyra ut för att få en extra inkomst. Jag undara vad som gäller skattemässigt i denna situation och vilka regler som kommer att gälla för mig som hyresvärd. Själv bor jag i en hyresrätt och äger inga fastigheter och har en blygsam inkomst.

Tack på för hand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arv är skattefria, vilket innebär att du endast kommer att beskattas i samband med fastighetsköpet. Då du köper en fastighet ska du som köpare betala stämpelskatt på förvärvet enligt 4 kap 10 § Jordabalken. Stämpelskatt regleras i Lag (1984:404) om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter och beräknas antingen på köpeskillingen eller på föregående års taxeringsvärde, beroende på vilket av dessa belopp som är högre, enligt 9 §. Skattesatsen framgår av 8 § och är femton kronor per varje tusen kronor av fastighetens värde.

Då du hyr ut en bostad räknas inkomsten som en kapitalintäkt enligt 42 kap 1 § Inkomstskattelagen (IL) och ska tas upp till beskattning. För hyresintäkter har du dock rätt att först göra ett avdrag på 40 000 kr per år för denna inkomst, samt ytterligare dra av 20 procent av uthyrningsinkomster, om du hyr ut en fastighet för bostadsändamål enligt reglerna i 42 kap. 31 §.

Angående uthyrningen av bostaden utgår jag i mitt svar ifrån att du hyr ut bostadsrätten som privatperson och inte i samband med näringsverksamhet. Eftersom du inte har någon annan bostad som du hyr ut är det främst Lagen om uthyrning av egen bostad som är tillämplig i detta fall, även om 12 kap Jordabalken gäller till de delar som inte reglerats i tidigare nämnda lag. Observera att lagen är utformad till hyresgästens fördel avseende avtalsvillkor. Detta innebär att ni kan komma överens om avtalsvillkor med din hyresgäst som är mer fördelaktiga än de som regleras i lag, medan sådana avtalsvillkor som ger hyresgästen sämre villkor inte gäller, tex. beträffande uppsägningstid.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare