Vad gäller vid arv av samägd fastighet?

Hej. Min pappa dog förra året (2021) och testamenterade sin del av hans gemensamma fastighet till mig (enda barn, bröstarvinge) och att hans fru skulle få bo kvar så länge hon vill/kan gentemot att hon står för alla löpande utgifter under tiden hon bor där. Bouppteckning är gjord där jag står som dödsbodelägare. Hon har pratat om att sälja men vet inte när detta sker och undrar då om jag borde se till att arvskifte sker trots att hon bor kvar eller är det något annat jag missar här? I sånt fall så måste väl lagfart och annat ändras så jag står som delägare? Min tanke var att hon skulle sälja i år och tänkte då att det var lättast att vänta med detta men börjar nu fundera på om jag agerar fel. Tacksam för kort vägledning om hur jag bör gå vidare eller hänvisning till information som är lättbegriplig

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte någon lagstadgad tidsgräns för när ett arvskifte måste ha genomförts. Det innebär att man i princip kan vänta hur länge som helst med att genomföra arvskifte. Rekommendationen är dock att göra det så snart som möjligt, eftersom så länge dödsboet inte är avslutat måste det deklareras varje år. Huvudregeln är att dödsbodelägarna ansvarar för att arvsskiftet sker (23 kap. 1 § första stycket ärvdabalken). Värt att nämna är att ingen dödsbodelägare själv kan tvångsförsälja fastigheten,  såvida arvskifte inte har skett (se nedan).

Om arvskifte sker gäller följande. En ansökan om lagfart ske inom tre månader från och med arvsskiftet (20 kap. 1 och 2 § jordabalken).  Lagfarten är en förutsättning för att du ska kunna bli ägare av din del av fastigheten. När du har beviljats lagfart och blivit delägare gäller lagen om samäganderätt eftersom du och din pappas fru kommer att äga den tillsammans. När arvskifte väl har skett kan du sälja din del av fastigheten utan att en annan delägare måste samtycka till det. Vill du sälja hela fastigheten krävs dock samtliga delägares samtycke (2 § samäganderättslagen), vilket i ditt fall innebär att hustrun måste samtycka till en försäljning av fastigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma.

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare