Vad händer med gemensam bil om ena sambon går bort?

Min mors sambo har avlidit. Han stod som ensam ägare till en bil de betalade halva beloppet var på. Muntligt och med vittnen sa sambon att bilen skulle bli min mors om han gick bort. Det finns inget nedskrivet. Sambon har barn i ett tidigare förhållande som ärver honom. Men ärver de även bilen? Det skulle i så fall vara mot hans vilja.

Lawline svarar

Samboende ärver inte varandra. I en bodelning mellan din mor och hennes sambos dödsbo kommer bara samboegendomen att ingå (3 § sambolagen). Till denna hör bara egendom som är inköpt för gemensamt bruk och antingen utgör gemensam bostad eller bohag. En bil utgör varken det tidigare eller senare och kommer därför inte att ingå.

Eftersom din mor och hennes sambo hade köpt bilen gemensamt har det förelegat en samäganderätt till denna (1 § Samäganderättslagen). Eftersom de har betalat halva beloppet var har de rätt till hälften av värdet vardera av denna. Att hon har betalat halva värdet av bilen behöver hon dock kunna bevisa.

Att sambon muntligen sagt att bilen ska gå till henne innebär tyvärr inte att detta nödvändigtvis kommer tas någon större hänsyn till. För att hon skulle kunna ärva bilen och ha rätt till hela dess värde hade ett testamente behövts. Testamenten har vissa formkrav för att vara giltiga. De ska vara skriftliga, undertecknade av testatorn och bevittnade av två samtidigt närvarande vittnen som även de ska ha skrivit under (10 kap. 1 § ärvdabalken). Eftersom detta inte finns nedskrivet så når det dessvärre inte upp till kravet på att vara skriftlig. Hans barn kommer därför ha rätt till halva bilen.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp för dig. Har du någon annan fundering är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare