Vad händer om jag inte betalar en fortkörningsbot som jag fick i ett annat land?

Vad händer om jag inte betalar en fortkörningsbot på 139 euro som skedde i Schweiz?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkar din fråga, undrar du om det kommer medföra några konsekvenser i Sverige ifall du inte betalar en utländsk bot, samt om det kommer medföra några konsekvenser i det aktuella landet.

Böter som du har fått i andra länder kommer inte skickas till svenskt Inkassobolag eller Kronofogdemyndighet, det kommer därmed inte påverka dig i Sverige. Däremot kommer fakturan skickas till motsvarande schweiziskt Inkassobolag och sedan till motsvarande schweizisk kronofogdemyndighet. Detta kommer göra att du kommer vara betalningsskyldig i Schweiz tills räkningen (och eventuell ränta) betalas. Om du exempelvis skulle vilja bosätta dig i Schweiz någon gång i framtiden, kommer detta utgöra ett hinder för att du till exempel ska kunna bli beviljad ett banklån i det aktuella landet.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare