Vad händer om man snattar som minderårig?

Hej jag är 14år och gjorde något dumt och snattade på värde av 10kr. Polisen kom och de ringde mina föräldrar. Vad kommer hända? Kommer jag få en prick i registret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har inkommit med din fråga till Lawline.

Jag tolkar frågan som att du har begått brottet ringa stöld (tidigare kallat snatteri, 8 kap 2 § brottsbalken, BrB), och som att du undrar vilka konsekvenser detta kan leda till.

Med tanke på att du är 14 år gammal så kan du inte dömas till ansvar för ditt brott, med tanke på att du inte är straffmyndig (1 kap 6 § BrB). Således kan du inte heller få en ”prick” i belastningsregistret, med tanke på att detta förutsätter att man dömts till påföljd (3 § belastningsregisterlagen).

Det kan förekomma att dina föräldrar behöver ersätta stöldgodset, men detta förutsätter att den du stal från begär ersättning för detta (3 kap 5 § första stycket första punkten skadeståndslagen).

Sammanfattningsvis kan du inte dömas till någon straffrättslig påföljd, men det kan hända att dina föräldrar behöver ersätta stöldgodset.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Viktor VårlidRådgivare