FrågaÖVRIGTÖvrigt26/12/2023

Vad kan jag göra om min grannes hundar bland annat lämnar avföring på min tomt?

Hej! Under 10-15 års tid har grannen för vana att släppa ut och rasta sina hundar på nätterna. Vi får ofta ta reda på avföring i vår trädgård som åsamkats av grannens hundar. Trots påpekanden och samtal under alla år sker ingen förändring. Hundarna springer fritt på en väl trafikerad väg utanför vårt hus. Trafikanter stannar och tillfrågar oss betr hundarna. Tillika har noterats att de jagar efter rådjur. Hundarna är av rasen schäfer och respektingivande så folk i byn är rädda att promenera förbi. De har även attackerat min fru med polisanm som följd. Har även tidigare varit i kontakt och anmält detta till Lst/Falun. Ingen återkoppling fr vare sig polis eller Lst? Vad är ert råd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gällande att hundarna springer fritt på en väl trafikerad väg utanför er hus och att trafikanter stannar och tillfrågar er beträffande hundarna är jag osäker på om jag hjälpa med er då det inte finns någonting rent juridiskt att göra förutom en tillsägning. Däremot, om hundarna skadas på något sätt för att de springer ut och bilar inte hinner stanna så åligger den risken ägaren och det är således din granne som kommer att få stå för kostnaderna själv. Emellertid kan jag hjälpa er gällande att ni ofta behöver ta reda på avföring i er trädgård som åsamkats av grannens hundar.

Tillsyn över hundar och katter

Hundägarens ansvar över sin hund regleras i lag om tillsyn över hundar och katter. Den skyldighet som hundägare har i enlighet med lagens 1 § innebär att se till att hunden hålls under tillsyn samt sköts på ett sådant sätt att hunden inte orsakar skador eller avsevärda olägenheter för omgivningen. En avsevärd olägenhet är exempelvis att en hund skäller oavbrutet och på så sätt stör närboende eller att ägaren underlåter att plocka upp avföringen efter sin hund. Således, föreligger det alltså en skyldighet för din granne att plocka upp efter sina hundae om denne lämnat kvar avföring på din tomt. Emelletid krävs det, i enlighet med förarbetena till bestämmelsen, att det är ett mer upprepat mönster, och det är inte en avsevärd olägenhet om hundägaren inte plockar upp det en enstaka gång. I detta fall, då det händer på en olämplig plats, på din fastighet, samt i stor omfattning är det att anse som en avsevärd olägenhet.

Emellertid kan det även ses som en form av nedskräpning om man inte plockar upp hundens avföring efter sig. Nedskräpning är ett miljöbrott och det kan leda till böter eller fängelse i högst ett år i enlighet med 29 kap 7 § miljöbalken. Skulle nedskräpningen vara mindre allvarlig kan istället brottet nedskräpningsförseelse bli aktuell, då kan det leda till penningböter istället i enlighet med 7 a §.

Hur kan du agera?

Jag rekommenderar dig att du för bevis, detta genom att exempelvis fotografera eller filma och skriva ned. Sedan är det möjligt att polisanmäla händelsen, och Polismyndigheten kan bl.a. meddela förläggande och förbud för att förebygga denna avsevärda olägenhet. Detta i enlighet med 8 § lag om tillsyn över hundar och katter. Lycka till!

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare