Vad kan personal göra vid snatteri i butik?

Jag jobbar i en ica maxi-butik och vi har problem med ett gång ungdomar som kommer in flera gånger i veckan och ibland kan det vara 2 gånger på en kväll och det är ganska tydligt att de kommer för att snatta, vilket man kan se på deras beteende och hur de rör sig i butiken, går till ställen där de kan vara i fred. Jag har själv sett en av dem stoppa på sig ett par hörlurar men när vi skulle konfrontera dem så sprang han direkt. Vi som jobbar ute i butiken brukar hålla koll på dem när de är där men än har vi inte lyckats ta dem på bar gärning vilket är frustrerande för vi vet att de stoppar på sig grejer när de är där. Med anledning av detta så undrar jag om man har rätt att göra stickprov när de passerat kassorna för att se om de har något på sig för det känns som enda sättet att få bukt med detta problemet. Vi har butikskontrollanter som är jätteduktiga när de är där och de brukar alltid plocka någon men än har de inte lyckats sammanfalla när dessa snattarna befinner sig där. Om man inte har rätt att göra det så undrar jag om man kan gripa dem för snatterier de begått tidigare för vi i personalen tycker att detta är en ganska jobbig situation och jag personligen mår inte bra av att ha en sådan här arbetsmiljö.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har butikspersonal rätt att göra stickprov på besökare för att se om de "snattat" någonting?

Att utföra stickprov eller visitera någon är ett straffprocessuellt tvångsmedel som polis får använda sig om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts där påföljden kan bli fängelse. Polis får således vid ringa stöld visitera personer som skäligen kan misstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag (28 kap. 11 § rättegångsbalken (RB)). Butikspersonal har dock ingen laglig rätt att visitera någon eller utföra stickprov oavsett om de misstänker att någon har stulit något från affären. Alltså är det inte möjligt att till exempel tvinga någon att visa sina jackfickor eller väska. Hur som helst finns det dock inget som hindrar butikspersonal från att be om att få kolla i någons väska eller liknande. Att butikspersonal bett en person att visa innehållet i en väska och personen i fråga väljer att visa upp väskan är fullt lagligt då det skett med samtycke.

Kan man gripa personer för snatterier som de begått tidigare?

Utifrån din fråga verkar det aktuella brottet som ungdomarna eventuellt gör sig skyldiga till vara ringa stöld ("snatteri"). Högsta domstolen har dragit gränsen mellan stöld och ringa stöld vid 1250 kr (NJA 2019 s. 951). Allt över 1250 kr anses vara stöld medan allt under 1250 kr utgör ringa stöld. Det är tillåtet för var och en att ingripa mot den som begår ett brott på vilket fängelse kan följa. Ringa stöld är ett brott som har fängelse i straffskalan (8 kap. 2 § brottsbalken(BrB)). Här har man främst möjlighet att gripa den som snattar om man tar personen på bar gärning (24 kap. 7 § RB). Man kan även använda sig av rätten till nödvärn för att återta stöldgods som snattaren försöker hindra att man återtar (24 kap. 1 § BrB). Sammantaget kan butikspersonal lov att gripa en misstänkt person om man har en konkret indikation på att den gripne är misstänkt, exempelvis att man har sett en person snatta. Efter att gripande har skett ska den misstänkte skyndsamt överlämnas till polisen. Dock kan ni inte gripa personer för snatterier de gjort vid tidigare tillfällen utan det krävs att ni i sådana fall griper snattarna på bar gärning och sedan överlämnar dessa till polisen. Ni har givetvis alltid möjlighet att polisanmäla tidigare händelse om ni har bevis på snatteriet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare