Värdegräns mellan stöld av normalgraden och grov stöld

God eftermiddag!

Skadegränsen mellan Ringa stöld och Stöld är 1 250 kronor.

Vad är gränsvärdet (i svenska kronor) mellan stöld och Grov stöld?

Tack för möjligheten att skriva till dig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad värdegränsen är mellan stöld och grov stöld.

Bestämmelser om stöld, rån och andra tillgreppsbrott finns i brottsbalken (BrB).

Angående värdegränsen mellan stöld av normalgraden och ringa stöld

I 8 kap. 1 § BrB stadgas att den som olovligen tar vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes – om tillgreppet innebär (ekonomisk) skada – för stöld till fängelse i högst två år. Om brottet däremot är att se som ringa med hänsyn till det tillgripnas värde och omständigheterna i övrigt, dömes vederbörande i stället för ringa stöld till böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2 § BrB). Detta innebär alltså att samtliga omständigheter ska beaktas vid bedömningen om en stöld är ringa; inte enbart det tillgripnas värde.

I detta sammanhang bör även observeras att det inte heller finns en för alla situationer gällande värdegräns mellan stöld av normalgraden och ringa stöld. Vid tillgrepp i butik avgörs brottsrubriceringen dock i princip helt av värdet och då går gränsen – precis som du är inne på – vid 1 250 kronor (NJA 2019 s. 951).

Angående värdegränsen mellan stöld av normalgraden och grov stöld

En liknande värdegräns (som den vid butikstillgrepp) finns emellertid inte mellan stöld av normalgraden och grov stöld. I stället beaktas en rad olika omständigheter – såsom om gärningsmannen har varit försedd med vapen, om gärningen ingått som ett led i systematisk brottslighet eller om gärningen har varit av särskilt farlig art (8 kap. 4 § BrB). I denna bedömning kan självklart även det tillgripnas värde beaktas, men det finns alltså inte någon tydlig värdegräns.

Slutsats

Slutsatsen är alltså att det tillgripnas värde kan beaktas vid bedömningen om en stöld är grov, men att det inte finns någon tydlig och för alla situationer gällande värdegräns mellan stöld av normalgraden och grov stöld. Den värdegräns om 1 250 kronor som Högsta domstolen har bestämt för ringa stöld gäller inte heller i alla fall, utan tar i första hand sikte på sådana tillgrepp som sker i butik.

Hoppas mitt svar var till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare