FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/03/2022

Vem berörs av arbetsmiljölagen?

Hej, vilka andra på företaget är berörda av arbetsmiljölagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Arbetsmiljölagen (förkortad AML) tar inte sikte på enskilda personer, utan snarare rollinnehavare. Jag kommer kortfattat att redogöra för de viktigaste av dessa roller och deras huvudsakliga ansvar i det följande. Notera dock att arbetsmiljöansvaret kan skilja sig mellan olika branscher och arbetsplatser.

Arbetsmiljölagen med tillhörande kommentarer från arbetsmiljöverkets jurister hittar du på följande länk: https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/bocker/arbetsmiljolagen-bok-h008.pdf

Arbetsgivaren har huvudansvaret

Arbetsgivare har störst ansvar för arbetsmiljön, och alla arbetsgivarens ansvarsområden går inte att redovisa för här. Några av arbetsgivarens viktigaste skyldigheter är dock att vidta varje behövlig åtgärd för att förebygga att arbetstagarna utsätts för ohälsa eller olyckor (3 kap. 2 § AML). Det är också arbetsgivaren som ska driva det systematiska arbetsmiljöarbetet (3 kap. 2 a § AML) och se till att det finns sådan företagshälsovård att tillgå som arbetsförhållandena kräver (3 kap. 2 c § AML). Några andra skyldigheter som åvilar arbetsgivaren är informationsplikt gentemot arbetsgivarna om de risker arbetet medför (3 kap. 3 § AML) och anmälningsplikt gentemot Arbetsmiljöverket vid olyckor och allvarliga tillbud (3 kap. 3 a § AML).

Arbetstagarna har ett samverkansansvar

Även arbetstagarna har ett ansvar för arbetsmiljön. Alla arbetstagare ska tillsammans med arbetsgivaren samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö (3 kap. 1 a § och 6 kap. 1 § AML). Arbetstagarna ska delta i arbetsmiljöarbetet, och vidta de åtgärder som krävs för att arbetsmiljön ska hålla en god standard. I detta ligger bland annat att arbetstagarna måste följa säkerhetsföreskrifter och använda eventuella skyddsanordningar på arbetsplatsen (3 kap. 4 § AML).

Några andra av AML:s roller

Utöver arbetsgivaren och arbetstagarkollektivet finns det specialbestämmelser i AML om bland annat skyddsombud (6 kap. AML) och byggarbetsmiljösamordnare (3 kap. 6–7 g § AML). Skyddsombud ska till exempel företräda arbetstagarna i arbetsmiljöfrågor, och delta vid planering av nya eller ändrade lokaler, anordningar, arbetsprocesser med mera (6 kap. 2 och 4 §§ AML). Vidare finns det specialbestämmelser för den som råder över en arbetsplats där det förekommer flera verksamheter och arbetstagare från olika arbetsgivare. Den som råder över en sådan arbetsplats har ett samordningsansvar i frågor om arbetsmiljö (3 kap. 7 d och 7 e § AML).

Sammanfattning

Arbetsmiljölagen är till stora delar allmänt formulerad och ansvaret för att följa reglerna är fördelat på olika roller. Arbetsgivaren och arbetstagarna har ett delat ansvar för att åstadkomma en god arbetsmiljö, men arbetsgivaren har fler och mer omfattande skyldigheter i arbetsmiljöfrågor. Utöver dessa har till exempel skyddsombuden vissa särskilda skyldigheter och rättigheter, liksom exempelvis byggarbetsmiljösamordnare på byggarbetsplatser.

Om du söker ett mer specifikt svar om vad som gäller på din arbetsplats får du gärna återkomma med en ny fråga. I annat fall hoppas jag att jag hjälpt dig reda ut vad som gäller.

Allt gott,

Ludwig KarlssonRådgivare