Vid ringa stöld hur länge finns man i belastningsregistret och vad blir bötesbeloppet?

Min vän stal smink på cirka 800kr, och fick som svar att det var ringa stöld. Min fråga är hur det kommer bli för henne om hon om 5 år söker till jobb som är i akademisk form?

Hon har erkänt brottet. Polisen sa att hon får böter. Hur mycket böter kan hon få? De sa att det beror på hennes årsinkomst. Hon tjänar under 140000kr/år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Böter försvinner ur belastningsregistret efter fem år

Eftersom din vän dömts till böter kommer informationen finns i belastningsregistret i fem år(17 § p.9 lagen om belastningsregister). Det kommer därför inte påverka henne om hon söker ett jobb efter fem år.

Summan beror på flera omständigheter

Enligt åklagarmyndighetens praxis så döms man till 80 dagsböter om man blir dömd för ringa stöd av ett värde tom 800kr. Summan på varje dagsbot beror på din väns ekonomiska situation och kan variera mellan 50 och 1000 kronor. Om din vän har barn, make eller sambo som är ekonomiskt beroende av din vän kan beloppet bli lägre. Min bedömning utifrån praxis är att boten kommer ligga på max cirka 95kr per dag och alltså totalt bli cirka 7500kr(detta utifrån att hon tjänar 140.000 kr).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare