FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/03/2022

Vilka lagar är semidispositiva?

Hej,

Jag undrar är det bara MBL och LAS som innehåller semidespostiva lagar eller förekommer det även i ex Avtalslagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att en lag är dispositiv innebär att man kan avtala om annat än vad som anges i lagen. En indispositiv lagstiftning innebär att regleringen är tvingande, det vill säga att lagens bestämmelser gäller oavsett om man har avtalat om annat.

Enligt förarbeten till lagen om anställningsskydd (LAS) anges att lagen är semidispositiv, "… vilket innebär att det är möjligt att göra avvikelser från [vissa av] bestämmelserna genom kollektivavtal" (prop. 2015/16:62 s. 23).

Enligt litteratur myntades begreppet semidispositivitet av Tore Sigeman vilket kom att bli en särskild form av dispositivitet inom arbetsrätten. Vidare anges i litteratur "Att en regel är semidispositiv innebär att den kan avtalas bort genom kollektivavtal, däremot inte genom avtal direkt mellan arbetsgivare och arbetstagare" (Glavå, M., Hansson, M., Arbetsrätt, uppl. 4, 2020, s. 65).

Att LAS är semidispositiv kan man även utläsa ur regleringen som först anger att "ett avtal är ogiltigt i den mån det upphäver eller inskränker arbetstagarnas rättigheter enligt denna lag" men därefter anger "genom ett kollektivavtal får det göras avvikelser från 5-6, 22, 25-27 och 33 d §§" (2 § LAS).

Lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (Avtalslagen) är både dispositiv och tvingande, det vill säga att man kan avtala bort vissa paragrafer ur lagen medan andra paragrafer är tvingande. Man skulle således kunna argumentera för att avtalslagen är semidispositiv. Begreppet semidispositivitet härstammar dock från arbetsrätten och rent strikt krävs att dispositiviteten regleras i kollektivavtal.

Jag kan tyvärr inte ge dig ett självklart svar på din fråga. Både LAS och MBL anges ha semidispositiv reglering i rättskällorna. Vad jag kan hitta förekommer dock inte begreppet semidispositivitet i rättskällorna gällande avtalslagen.

Jag hoppas du är nöjd med mitt svar ändå! Om inte är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare