FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/08/2023

Vilket lands socialförsäkringssystem är ansvarigt vid en gränsöverskridande situation?

Hej. Om man jobbar i Danmark men bor i Sverige, vilket lands socialförsäkringssystem omfattas man av då? Typ om jag skulle bli sjuk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du undrar ifall du omfattas av dansk eller svensk socialförsäkringslagstiftning vid arbete i Danmark. Detta regleras i förordning 883/2004.

Enligt artikel 2 i förordningen så omfattas alla EU-medborgare som omfattas, eller har omfattats av lagstiftningen i ett EU-land, deras familjemedlemmar och efterlevande. Du som bor i Sverige och arbetar i Danmark omfattas alltså av förordningen.

Enligt principen ”singel state rule” i artikel 11.1 i förordningen kan man bara omfattas av ett lands lagstiftning. Av artikel 11.3.a som är den generella huvudregeln ”lex loci laboris” anges att arbetslandet är ansvarigt för en persons socialförsäkring. Detta gäller för anställda och egenföretagare.

Slutsatsen blir alltså att Danmark är det ansvariga landet i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare