Vilket värde som räknas vid skatt efter fastighet som förvärvats genom gåva

Vilket värde kan tillgodoräknas vid försäljning av fastighet som har erhållits genom gåva?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta hur man beräknar skatten vid försäljning av fastighet som du förvärvat genom gåva.

Huvudregeln är att kontinuitetsprincipen gäller, den stadgas i Inkomstskattelagen (IL) 44 kap. 21 §. Det vill säga att du inträder i överlåtarens skattemässiga situation. Det betyder att när du beräknar skatten ska du utgå från gåvogivarens inköpspris + eventuella avdragsgilla förbättringar som denne gjort.

Som exempel: om den som gav dig fastigheten köpte den för 1 000 000 ger dig den utan betalning och du säljer den för 2 000 000 har du gjort en miljon i vinst. Den vinsten ska sedan kvoteras med 22 / 30 delar och beskattas med 30 %, det vill säga 22 % effektiv skatt eller i mitt exempel 220 000 kr. Du får givetvis ändå göra avdrag för eventuella avyttringskostnader i samband med försäljningen så som exempelvis utgift för fastighetsmäklare.

Har du betalat någonting för fastigheten eller övertagit lån eller liknande så räknas överlåtelsen endast som gåva om du betalat mindre än fastighetens taxeringsvärdet i ersättning för fastigheten. Om du har betalat mer, eller övertagit lån för en högre summa än taxeringsvärdet så räknas det som ett köp istället och då beräknas skatten enl. sedvanliga regler.

Hoppas att du fick svar på din fråga, ring oss gärna om någonting var oklart eller om du behöver någon mer hjälp med din situation!

Du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare