Formkrav vid upprättande av testamente

Hej! Min fråga gäller formkrav vid upprättande av testamente. Frågan är: Finns det andra formkrav vid upprättande av testamente som inte står i lagtext? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Samtliga formkrav för ett giltigt testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637) För att ett testamente ska vara giltigt krävs enligt ÄB 10 kap. 1 § att det upprättats skriftligen. Vidare ska två vittnen skriva under med sina namn samt vara medvetna om att det är ett testamente de bevittnar, det krävs dock inte att de känner till testamentets innehåll. Enligt 10 kap. 4 § får vittnena inte vara släkt med testatorn och inte heller beröras av testamentet eller på annat sätt ha intresse i kvarlåtenskapen. Det är dock viktigt att vara medveten om att det, vid nödfall, finns undantag från ovan nämnda huvudregel och dessa regler återfinns i 10 kap. 3 § ÄB. Sammanfattningsvis kan konstateras att alla formkrav för ett giltigt testamente finns att läsa i ÄB. Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare