Äktenskapsskillnad och lån på bil

Vid separation om jag skulle ha en bil på kredit som står på mig, skall då bilen säljas och dela och jag betala resten av krediten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

I mitt svar här nedanför så utgår jag ifrån att du var gift med någon innan ni separerade. Vänligen skicka in en ny fråga om min tolkning inte stämmer.

Enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken (1987:230) råder varje make över sina egna tillgångar och varje make har ansvar för sina skulder. Detta innebär att du ensam råder över din bil och att det är du som ansvarar för att betala tillbaka lånet.

Vid en skilsmässa så ska en bodelning förrättas mellan er. Eftersom lånet står på dig, så ska summan av detta lån först dras av från dina tillgångar. De tillgångar som sedan återstår läggs sedan ihop med den andra makens giftorättsgods och dessa sammanlagda tillgångar delas sedan mellan er.

Lånet som tagits i ditt namn är alltså personligt och dras därför endast från dina tillgångar innan tillgångarna delas i bodelningen. Detta lån som du tagit i ditt namn ska alltså betalas av dig efter en skilsmässa. Den andra maken är inte betalningsskyldig för lånet.

Du behöver inte sälja bilen, om du inte vill.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare