FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag12/09/2018

Aktieägares påverkan hos styrelsen och försäljning av aktier

Hej! Jag är delägare i ett familjeföretag med flera ägare. Totalt har jag 35,8%.

Det finns inget särskillt aktieägare avtal skrivit. Mig råga är vilka rättigheter/skyldigheter har jag. Kan jag påverka några beslut på styrelsemötet? Kan jag sälja min andel till 3:part? Till en konkurrent? Kan jag tvinga fram extra utdelning? Osv. Vilka sätt kan jag påverka styelsemöterna. Kan jag påverka investeringar? Uppköp av andra företag?

Tack på Förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Det är först viktigt att urskilja att ett aktiebolag är en juridisk person med egna tillgångar och skulder och bolaget i sig kan ingå avtal.

För att börja med vilka rättigheter/skyldigheter du har som ägare rekommenderar jag att läsa bolagsordningen som är avtalet mellan aktieägare och bolaget. Bolagsordningen kan du få ut av bolaget, exempelvis genom styrelsen.

Du kan inte påverka några beslut som styrelsen tar om du själv inte är med i styrelsen. Dock så beslutar bolagsstämman vilka som ska vara med i styrelsen. Bolagsstämman brukar vara 1 gång per år och där kan alla aktieägare vara med och rösta och besluta vilka som ska sitta i styrelsen. Om du vill ha en extra bolagsstämma så kan 10 % av aktierna kalla till en extra bolagsstämma, du som har 35,8% kan alltså enhälligt kalla till en extra bolagsstämma där du vill rösta om styrelsemedlemmarna.

Det är styrelsen som beslutar om utdelning. Det finns 3 krav (som finns i lagtext 17 kap. 3§ ABL här) på att få ge ut utdelning och det är att det ska finnas en vinst från förra året att ge ut, styrelsen ska ta i beaktande en försiktighetsprincip om att det kan komma sämre tider för bolaget och är det kanske bäst att spara vinsten för framtiden, och till sist så ska balansräkningen för förra året vara fastställt. Om styrelsen kan ge ut utdelning efter dessa krav men ändå inte gör det, så kan igen 10 % av aktierna kräva att bolagsstämman ska rösta om att ge utdelning oavsett vad styrelsen tycker. Men de 3 kraven som nyss nämnts måste oavsett, om alla aktieägare röstar eller om styrelsen röstar, vara uppfyllda.

Du som aktieägare kan såklart sälja dina aktier. Vad som är viktigt att skilja på är om det är ett publikt aktiebolag eller ett privat. Om det är publikt så ska det framgå i namnet (publ), om det inte framgår så är det ett privat bolag. Publika bolag får handlas på en reglerad marknad, ofta kallad börsen, medan ett privat bolag inte får handlas på en reglerad marknad. Du kan såklart sälja dina aktier ändå i ett privat aktiebolag genom att helt enkelt fråga om någon vill köpa dina aktier genom ett anbud, vad du inte får göra är exempelvis att annonsera ut att du vill sälja aktier eftersom det räknas som ett utbud, ungefär som ett publikt bolag på börsen fungerar.

På bolagsstämman kan du även diskutera för hur bolaget ska utvecklas och hur styrelsen ska styra bolaget. Där ingår exempelvis hur man ska investera bolagets tillgångar och om man ska köpa upp andra bolag såklart.

Sammanfattningsvis så har du med dina 35,8% av aktierna (och jag antar även 35,8% av rösterna) ett relativt stort inflytande över bolaget. Du kan kalla till extra bolagsstämma och därifrån starta en diskussion om hur bolaget ska skötas och vilka som ska ingå i styrelsen, samt rösta om utdelning ska ske oavsett styrelsens beslut (OBS de 3 kraven samt för att det ska gå igenom måste samtliga aktieägare rösta för förslaget).

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare