FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/09/2018

Aktier i bodelning - kan man föra över verksamheten till nytt bolag och behålla hela aktieinnehavet?

Hej. Jag och min fru ska skiljas. Jag har eget företag som är lönsamt. 5 anställda och en omsättning på 12 mkr.

En vinst på ca 4 mkr.

Hon vill att jag köper ut henne. Kan jag vid en bodelning vägra köpa ut henne? Om hon får hälften av aktierna och jag vägrar ta utdelning får väl hon inte en krona?

Om jag sen startar ett nytt företag och anställer mina anställda där istället men låter inventarierna stanna i gamla företaget. Sen hyr jag dessa saker till nya företaget till ett marknadsmässigt pris. Då ligger det gamla bolaget och tjänar +-0 kan man göra så?

Lawline svarar

Hon vill att jag köper ut henne. Kan jag vid en bodelning vägra köpa ut henne?

Vid en bodelning har vardera make rätt till ett visst värde, inte viss egendom. Om bodelningen slutar med att du ska föra över medel till din fru så kan du i princip välja vad du vill överföra så länge det uppgår till värdet som du är skyldig i giftorättsgods. Du får därför välja om du vill ge henne ett visst värde av företaget i pengar eller aktier så länge dessa är lika värdemässigt.

Om hon får hälften av aktierna och jag vägrar ta utdelning får väl hon inte en krona?

Det stämmer att hon inte får en krona i kontanta medel, men hon har ett stort aktieinnehav som motsvarar halva värdet av bolaget och som ger henne betydande inflytande i bolaget.

Om jag sen startar ett nytt företag och anställer mina anställda där istället men låter inventarierna stanna i gamla företaget. Sen hyr jag dessa saker till nya företaget till ett marknadsmässigt pris. Då ligger det gamla bolaget och tjänar +-0 kan man göra så?

Väldigt tveksamt och högst sannolikt inte.

När det gäller beslut som tas inom ramen för ett aktiebolag är huvudregeln att den mening som fått mer än hälften av rösterna ska gälla, dvs. enkel majoritet. De två organ som kan teckna bolagets firma och som representerar bolaget utåt är styrelsen och VD:n.

Styrelsen svarar för bolagets organisation och förvaltningen av bolagets angelägenheter. Styrelsen fattar beslut med enkel majoritet, dvs. med mer än hälften av rösterna. I enmansstyrelser fattar den ensamme styrelseledamoten beslut själv. För att styrelsen formellt sett ska kunna fatta beslut krävs det att den är beslutsför, vilket den är om mer än hälften av alla styrelseledamöter är närvarande (OBS en suppleant räknas inte som en enskild styrelseledamot).

VD:n ska sköta den löpande förvaltningen enligt styrelsens riktlinjer och anvisningar och får teckna bolagets firma beträffande dessa uppgifter.

Det du föreslår att göra en fråga som faller under styrelsens behörighet och inte VD:ns eftersom det inte hör till den löpande förvaltningen. Om du, efter aktieöverlåtelsen till din fru, fortfarande är ensam ledamot i bolagets styrelse, så kan du alltså tekniskt sett fatta beslutet att flytta över verksamheten till ett nytt bolag ensam. Att flytta i princip hela verksamheten till ett nytt bolag, men låta inventarierna stanna i det gamla bolaget, är visserligen ett sätt att undvika att träffas av förbudet mot otillåtna värdeöverföringar.

Lagstiftaren har dock infört en generell inskränkning i bl.a. styrelsens kompetens. Om du som styrelseledamot fattar ett sådant beslut utan din frus samtycke, som är ägnad att ge dig en otillbörlig fördel till nackdel för bolaget eller någon annan aktieägare, kan din fru göra gällande att du har överskridit din befogenhet. Din fru kan i sådant fall kräva att verksamheten går tillbaka eller att hon försätts i samma ekonomiska läge som om åtgärden inte hade vidtagits.

Vad som är otillbörligt eller inte har inte närmare diskuterats varför denna bestämmelse är något svårbedömd och svårtilämpad. En åtgärd som är i bolagets intresse och som framstår som företagsekonomiskt riktig och försvarlig kan normalt inte betecknas som otillbörlig. En åtgärd som däremot gynnar det nya bolaget (som du kommer äga till 100 %) till nackdel för bolaget som du äger tillsammans med din fru utgör högst sannolikt ett sådant överskridande av befogenhet som avses. En sådan åtgärd är alltså sannolikt otillbörlig.

För att "bota" otillbörligheten måste det gynna det ursprungliga bolaget i viss grad. Just nu gynnas du och det nya bolaget medan ditt nuvarande bolag missgynnas kraftigt.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare