Alla får göra vad de vill med sin egendom

Hej , min pappa är omgift med en yngre kvinna sen 15 år tillbaka. Hon har 2 barn sedan tidigare och vi är 2 barn på min pappas sida.Nu har dom anlitat sin banks jurister och min pappa har skrivit över deras gemensamma hus och sommarhus på henne. Han menar på att han har fått någon slags ersättning för detta och vill kunna unna sig saker i framtiden. (han är snart 70 år). Vi kommer att få ärva hans personliga saker och eventuellt om han har kvar några ekonomiska tillgångar på banken. Vi har frågat om vad hans "ersättning" är för bostad och sommarhus och även om vad som händer om hon dör innan honom, men vi får inga svar, det har vi inte med att göra. Kan vår pappa göra på detta sätt och det är juridiskt rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har er pappa inte en förvaltare så är han fri att göra vad han vill med sin egendom så länge han lever. Trots att han är gammal så har var och en rätt att göra vad de vill med sin egendom. Han kan till och med ge bort dem om han vill, så länge han inte har en förvaltare.

Skulle han ha en förvaltare så förlorar man sitt rättshandlingsförmåga, då kan förvaltaren be om att avtal osv. ska gå åter. Detta går dock inte göra i efterhand, dvs. har han ingen förvaltare nu kan han inte få det och sedan återkräva egendomen. En förvaltare får man dessutom enbart om man inte själv kan ta han om sig pga. demens eller dylikt.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare