Ändring av testamente

Hej!

Jag ärver en del av min sambos kvarlåtenskap enligt testamentet som han skrev under vårt samboförhållande. Vi kommer gifta oss inom kort tid. Gäller det fortfarande det gamla testamentet där jag var sambo? Kan min sambon ändra testamentets innehåll utan att berätta om detta för mig? Alltså har han rätt att skriva ett nytt testamente utan att informera mig om det?

Tack/

M.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Svaret på din första fråga är JA, testamentet kommer fortfarande gälla i och med att ni gifter er.

Som svar på din andra fråga så är svaret även där JA, din sambo kan återkalla eller förstöra det gamla testamentet och upprätta ett nytt utan att informera dig. Se 10 kapitlet Ärvdabalken för vad som gäller vid upprättande och återkallelse av testamente.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare