Ändring till giftorättsgods genom äktenskapsförord

Hej.

Jag är relativt nygift (november 2014), och skulle vilja skriva ett äktenskapsförord, då jag ändrar enskild egendom till giftorättsgods.

Min syster som jag delade en ärvd sommarstuga med, skilde sig för ett antal år sedan och tyckte att det var bättre att jag som hade bättre ekonomiska förutsättningar, behöll stugan själv. Hon skrev därför ett gåvobrev, där hon gav mig hennes del i stugan som enskild egendom. Hon skrev dock tillägget att jag kunde få göra den till giftorättsgods om jag önskade det. Det är alltså detta jag vill göra nu.

Hur gör jag då? Kan vi skriva ett eget formulerat äktenskapsförord och skicka in till Tingsrätten? Och kommer det gå igenom? När man läser på nätet verkar det som att det ibland avslås, trots att gåvogivaren/testatorn gett mottagaren rätt att bestämma själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förhållandena om makars egendom regleras i 7 kap. Äktenskapsbalken. Enligt 7 kap. 2 § p. 2 Äktenskapsbalken utgör en gåva enskild egendom om gåvan förenats med villkor att gåvoobjektet skall vara mottagarens eget. Det är dock möjligt att ett sådant villkor upphävs genom att gåvogivaren ger gåvomottagaren rätt att bestämma för sig själv huruvida gåvan skall förbli enskild egendom.

Eftersom din syster har skrivit att du får själv välja går det att förordna att stugan blir giftorättsgods. Ett sätt att göra detta är genom att skriva ett äktenskapsförord, vilket gäller enligt praxis. De tre viktiga kraven för att få ett giltigt äktenskapsförord är att 1) det skall vara skriftligt, 2) det undertecknas av båda makarna och 3) det skickas in till Skatteverket för registrering. Se 7 kap. 3 § Äktenskapsbalken.

Det går att skriva eget formulerat äktenskapsförord men då finns det en risk att det inte blir helt rätt. Ett tips är att vara tydligt med vilken egendom som skall omfattas av äktenskapsförordet. Om vi vill vara säkert på att få ett äktenskapsförord som är giltigt så tillhandahåller vi specialanpassade mallar för äktenskapsförord i vår avtalstjänst: http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

För mer information om registrering av ett äktenskapsförord hänvisar jag dig till Skatteverkets hemsida.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare