Angående ansvar för skador och hemförsäkring

Hej jag och min sambo fastnade i hissen då vi flyttade in i vår bostadsrätt. Soffan stod iför sensorn så dörrarna kunde inte öppnas. En reparatör fick komma och öppna dörrarna. Nu 2 månader senare så får vi en lapp i brevlådan ifrån styrelsen att vi måste betala fakturan som är på 7 tusen kr. Är det rätt? Kan vi ta ut det på någon försäkring som vi har?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det låter som om ni har orsakat en sakskada på hissen enligt 2 kap 1 § Skadeståndslagen. För att ni ska bli ersättningskyldiga krävs uppsåt (vilken uppenbarligen inte finns i ert fall) eller oaktsamhet.

Det är svårt att avgöra om ni har varit oaktsamma i detta fallet. Man ska såklart vidta en viss försiktighet när man använder en hiss för att flytta stora möbler. Å andra sidan är det ju ett av hissens primära syften att kunna användas vid in - och utflyttning. Att hissen går i sönder för att soffan stod i vägen för sensorn låter i mina öron som att skadan till största del orsakats av att hissens egen beskaffenhet. Med detta menar jag rent ut sagt att hissen inte är av tillräcklig kvalité för att tjäna sitt normala syfte. I sådant fall är det mer rimligt att föreningen står för kostnaden.

I övrigt låter detta som något som borde falla in under hemförsäkringen. Jag råder dig att kontakta ditt försäkringsbolag så snabbt som möjligt. Det är viktigt att du anmäler att ett krav riktats mot dig så tidigt som möjligt till ditt försäkringsbolag.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor eller att kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare