Ansöka om uppehållstillstånd från Sverige

Hej!

Min bror blev fast i Tyskland på väg till Sverige för ungefär 4 år sedan, där sökte han asyl för att kunna röra sig fritt och efter ett tag tog han sig till Sverige och bodde här ett tag tills han blev anhållen av polisen i Sverige, dem tog hans finger avtryck och skickade honom tillbaka till Tyskland, efter ett tag så tog han sig tillbaka hit till Sverige. Nu har han bott sambo med sin tjej i 8 månader.

Han vill söka om upphellstillåend och vi har hört att handläggningstiden tar väldigt lång tid upp till 2 år.

Han undrar om det finns möjlighet för honom att ansöka och vänta på beslutet utan att lämna Sverige.

Jag är nyföretagare och kan anställa honom i mitt företag.

Om mitt företag påverkas negativt om han lämnar det, och om han har ett fast jobb och är sambo, kan Migrationsverket tar hänsyn till sånt.Får han då ansöka och försätta jobba i väntan på beslutet utan behöva lämna Sverige.

Var vänliga och hjälp till med goda råd.

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt huvudregeln (se 5 kap. 18 § UtlL) måste den som ansöker om familjeanknytning göra sin ansökan i sitt hemland före inresan. Dock under vissa förutsättningar kan personen inte behöva åka till hemlandet utan denne har möjlighet att ansöka från Sverige. Det ska då finnas särskilda skäll för det. Som ett skäl kan vara att din brors sambo är gravid och snart kommer att födda barn.

Du kan även anställa honom i ditt företag och ta kontakt med Migrationsverket genom att påpeka att ditt företag kan påverkas negativt om din bror blir tvungen att lämna landet. Men i praktiken det inte räcker att ange som ett skäl om att arbetsgivarens företag kan drabbas men om ens anställd är utelämnad från uppdrag. Det bör finnas något mer som t.ex. klart anställningserbjudande från dig innan din brors inresa i Sverige och det yrke som han kommer tillhöra bör anses som ett bristyrke i Sverige. För mer info får du titta på Migrationsverkets webbsida.

Migrationsverket kommer att göra en samlad bedömning, d.v.s. om det föreligger ett hinder för att utvisa honom och vänta på beslutet i hemlandet eller han kommer att stanna i Sverige och vänta här. Om Verket godkänner hans begäran så får din bror stanna här och vänta på beslutet, dock i vissa fall kommer han bli nekad till att låta arbeta i Sverige under pågående ärende. Detta gäller om han t.ex. samtidigt ansöker både om familjeanknytning och arbetstillstånd då Migrationsverket kan prioritera anknytningsärende med hans sambo som först. Eller om han endast ansöker om familjeanknytning kan han inte heller arbeta under väntan på sitt beslut.

Hoppas att jag har svarat på din fråga och mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Mikhail AtayevRådgivare