FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/02/2017

Anspråk mot förstahands hyresgästen och inte andrahands hyresgästen

Hej!

Vi hyr ut två studentrum i ett angränsande hus i trädgården. Nyligen upptäcktes det att den ena hyresgästen inte skött rummet och en vidrig stank fanns i rummet, hallen och badrummet. Kontraktet löpte ut och (andrahands-)hyresgästen har nu flyttat, men stanken består. Vi måste luktsanera.

Det som gör det hela lite knepigare är att rummet var uthyrt i andra hand.

Jag anser att förstahandshyresgästen bör ta kostnaden för saneringen, eftersom vi inte har något kontrakt med andrahandshyresgästen. Och att förstahandshyresgästen sen får avkräva andrahandshyresgästen kostnaden, men vad gäller egentligen juridiskt? I kontraktet finns inget annat än en standardformulering "att det åligger hyresgästen att vårda lägenheten väl".

Dessutom undrar jag om ni vet om luktsanering är något som normalt täcks av hemförsäkringen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det gäller helt som du har tänkt! Ni har ett avtal med hyresgästen och jag antar att i det avtalet stod det att denne var ansvarig över bostaden under tiden avtalet löpte och skulle även som du skriver vårda lägenheten väl. Det är alltså honom ni ska rikta ert anspråk emot om det visar sig att han inte vårdat lägenheten så väl som han skulle behövt vilket verkar vara fallet.

Skulle det vara så att han hävdar att det inte är han som orsakat skadan behöver ni inte gör annat än att hänvisa till avtalet, men vill ni vara snäll mot första hand gästen kan ni säga att denna får rikta sig till den som orsakat skadan.

Praktiskt sett skulle jag rekommendera er att sanera lägenheten i den mån det behövs. Därefter höra av er till förstahandshyresgästen och säga vad ni gjort och be han betala. Vill han inte betala så får ni skicka en faktura till honom som ni sedan kan skicka till kronofogden. Bestrider han fakturan där får ni ta ärendet till domstol. Detta bör däremot inte vara något problem och ni lär få era pengar.

Angående försäkringen så är det ingenting som ni egentligen behöver oroa er för. Ni kan alltså utföra saneringen och lägga ut pengar för denna som ni sedan kan kräva igen från hyresgästen. Ni bör däremot fråga honom om han har en försäkring som täcker detta, men det är inget måste. Ni måste ju sanera rummet och övriga platser för att de ska anses beboeliga igen. Det ska heller inte gå på er försäkring eftersom det inte är ni som orsakat skadan. Huruvida en vanlig hemförsäkring täcker en situation som detta kan jag tyvärr inte svara på.

Jag skulle även rekommendera er att sanera det som behövs saneras så fort som möjligt eftersom att om ni väntar och det sprider sig kan det vara så att ni inte får igen alla pengar ni lägger ut om det visar sig att ni varit försummande.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare