FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/11/2018

Anställningsavtals giltighet efter absorbtion

Hej!

Min arbetsgivare har genom absorbtion slagits samman med en annan arbetsgivare (båda är ekonomiska föreningar). Jag är tillsvidareanställd. Är mitt anställningsbevis som jag skrev under hos min gamla arbetsgivare (som inte finns längre) giltigt eller bör jag kräva att få ett nytt anställningsavtal från min nya arbetsgivare?

Tack!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt vill du veta om det anställningsavtal du hade innan omorganiseringen av din arbetsplats gjordes fortfarande gäller efter denna omorganisering. Jag utgår i mitt svar från att du inte mottagit någon notis från din nya arbetsgivare om att du ska bli uppsagd.

Vad säger lagen?

De för din frågeställning relevanta bestämmelserna finner man i Lagen om anställningsskydd (LAS). I 6 b § LAS kan man utläsa att de rättigheter och skyldigheter som grundas på det anställningsavtal arbetaren var bunden av innan en omstrukturering gäller även efter en sådan.

Huvudregeln enligt LAS är alltså att anställningsavtal är fortsatt giltiga även efter att en arbetsplats omstrukturerats och den som är arbetsgivare bytts ut. Det är emellertid viktigt att notera att många av reglerna i LAS är semidispositiva, vilket innebär att de kan avtalas bort med bestämmelser i kollektivavtal (2 § LAS). 6 b § LAS är en sådan semidispositiv bestämmelse. Det finns dock en så kallad EU-spärr vad gäller möjligheten att avtala bort bestämmelsen i 6 b § LAS, denna innebär att man inte kan avtala om för arbetstagaren mindre fördelaktiga villkor än de som framgår av ett EU-direktiv. I detta fall rådets direktiv 77/187/EEG. Direktivet ställer upp en del minimikrav vad avser arbetstagarens rättigheter vid överlåtelse av företag eller verksamheter. Direktivet är tillämpligt vid fusioner och är således tillämplig på detta fall. Av direktivet framgår att förvärvaren (den nya arbetsgivaren tar på sig samma skyldigheter som den förra arbetsgivaren hade på grund av anställningsavtal)

Bedömningen i ditt fall

Eftersom att det i din fråga inte framkommer någon information om vad du eventuellt är bunden av för kollektivavtal kan jag inte svara på om man utnyttjat möjligheten att genom kollektivavtal ändra på bestämmelsen i 6 b § LAS som innebär att anställningsavtalet fortfarande är giltigt gentemot den nya arbetsgivaren. Det kan dock sägas att det enligt EU-direktiv ställs upp visst skydd som gäller oavsett vilket kollektivavtal du eventuellt är bunden av. Enligt 7 § LAS krävs dessutom saklig grund för att kunna säga upp en arbetstagare, enligt samma paragraf tredje stycket är en överlåtelse till ny arbetsgivare inte i sig är vad som kan anses utgöra saklig grund.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att anställningsavtalet som du hade innan du bytte arbetsgivare på grund av absorption fortfarande är giltigt. Enbart det faktum att absorption skett är inte heller saklig grund för uppsägning.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare