FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt08/09/2017

Ansvar för balk som håller upp grannens balkong?

Vi har precis köpt en bostadsrätt, där vi har ett uterum och i uterummet finns det en balk som bär upp balkong till lägenheten ovanför. Balken har rostat på grund av att det läcker in regn någonstans, kan vara från balkongen ovanför. Styrelsen säger att det är vårt ansvar. Då dem har skrivit att balkonger och uterum är bostadsrättsinnehavarens ansvar i stadgarna. Men kan detta vara vårt ansvar då det är en del av konstruktionen för att lägenheten ovanför ska kunna ha balkong? Balken har ingen funktion för vår lägenhet. Det kan dessutom vara läckage från lägenheten ovanför.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Jag uppfattar det som att balken tekniskt sett tillhör ert uterum. Det kan dock inte uteslutas att den ska anses vara bostadsrättsföreningens ansvar, eller till och med grannens. Den typen av resonemang som du för kring att balken inte fyller någon funktion för er utan snarare hör till grannens balkong eller fastighetens allmänna delar, är typiskt ett sådant resonemang som en domstol lyssnar på i en eventuell förhandling. Ni kan hävda att balken tillhör delar som normalt faller inom bostadsrättsföreningens ansvar, såsom den yttre fasaden och annat som inte tillhör själva bostaden. Därtill kan ni hävda att friskrivningen i föreningens stadgar är oskälig och bör ogiltigförklaras enligt 36 § avtalslagen. Om balken anses tillhöra er fastighet är ni skyldiga att stå för eventuella åtgärder. Det skulle möjligtvis kunna bli ett skadestånd från grannen ovanför pga att vattnet rinner ned därifrån men det förutsätter någon form av vårdslöshet, vilket antagligen inte är fallet här eller vilket åtminstone lär vara svårt att bevisa (2 kap. 1 § skadeståndslagen).

Ni kan alltså försöka skriva till föreningen och hävda att balken är deras ansvar eftersom den inte fyller någon funktion för er lägenhet och dessutom kan anses tillhöra byggnadens yttre struktur eller annan del som bostadsrättsföreningen står för och att friskrivningen dessutom är orimlig. Kom ihåg att det alltid går att förlikas med den andre genom att t.ex. betala hälften var för en eventuell fuktåtgärd.

Om ni inte kommer överens och ni känner att ni har rätt kan ni ta det till domstol med en stämningsansökan. Sök gärna vidare rådgivning hos vår juristbyrå för mer hjälp kring detta (klicka här för mer info).

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare