Ansvar för hund

Min hund har bitit ihjäl grannens kanin. De hade släppt loss 2 kaniner utanför burarna. När de fångat in en så hittade de inte den andra. Jag säger på skämt att min hund vill gärna hjälpa till och leta. Varpå ägaren säger ja ta ned honom..Allvarligt. jag gjorde det och min hund hittade kaninen under grannens altan. Jag säger till ägaren av kaninen att hålla i hunden ordentligt så skulle jag gå på andra sidan och locka ut kaninen. Och det gjorde jag men en sek senare så hör jag skrik neeeej släpp. Jag rider dit och ser min vovve med kaninen i munnen. Han reagerar inte på mina kommandon så jag fick tillslut ligga på honom och stoppa ned min hand i Hans hals för att han ska släppa men kaninen var död. Jag tror att den dog så snart min hund bet ned på den. Vad är jag skyldig till nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller hundar så har ägaren alltid ett så kallat strikt ansvar för hunden vilket innebär att hundägaren alltid är ansvarig för skador som hunden har orsakat, oavsett om man som som ägare har vållat skadan eller ej. Detta framgår av 19 § i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. I ditt fall innebär det att du som hundägare är skyldig är ersätta skadan som din hund har orsakat, trots att det ej var du som höll i hunden när skadan inträffade.

Det som ska ersättas i detta fallet är en sk. sakskada, djur är nämligen enligt lagens mening att klassificera som saker. Vid sakskador utgår ersättning för sakens värde, annan kostnad till följd av skadan samt inkomstbortfall till följd av skadan. Detta framgår av 5 kap 7 § skadeståndslagen. För att ersättning ska utgå måste dock den skadelidande visa på ett orsakssamband mellan skadan och kostnaden. Endast kostnad som pga skadan ej kunnat undvikas ersätts. I detta fallet torde det därför endast vara fråga om ersättning för sakens värde, dvs. ersättning för kaninens faktiska värde då inkomstbortfall och andra kostnader knappast är troliga som en konsekvens av skadan.

Sammantaget är du alltså strikt ansvarig för din hund och således ersättningsskyldig för kaninens värde. Det kan dock tilläggas att du endast är ersättningsskyldig om kaninägaren yrkar på ersättning.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Återkom gärna om du har några vidare funderingar.

Louise KjellbergRådgivare