Ansvar för sambos skuld?

Jag skall flytta ihop med en kvinna som har skulder som hon inte kan betala. Vad skall jag göra så att hennes fodringsägare inte kan kräva mig på pengar. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag gör antagandet att ni har en relation och flyttar in som sambos. Med sambos avser på personer som stadigvarande bor med varande och har en kärleksrelation, 1 § Sambolagen.

Sambornas gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om den har förvärvats i syfte att användas för gemensamt bruk, 3 § Sambolagen.

Utgångspunkten är att varje sambo står för sina egna skulder. Det betyder att ni inte ansvarar för den andres skulder. Om fordringen skulle hamna hos Kronofogden och de skulle utmäta din sambos egendom pga för skulden finns en presumtionsregel. Denna innebär att all egendom ink. bankmedel får utmätas om det framgår att den tillhör gäldenären, 4 Kap 17 § Utsökningsbalken. Gäldenären anses vara ägare till egendom som finns i dennes besittning om inget annat framgår, 4 Kap 18 § Utsökningsbalken. När det gäller sambor och makar anses gäldenären vara ägare till egendomen som finns i gemensam besittning och egendom kan därför utmätas, 4 Kap 19 § Utsökningsbalken.

Er gemensamma egendom kan bli utmätt för din sambos skulder men du kommer inte ansvara för hennes skuld.

Om samboförhållandet skulle upphöra och en bodelning ska göras, delas samboegendomen lika mellan samborna och avdrag görs av vardera sambo för att täcka eventuella skulder, 13 § Sambolagen.

Svar på din fråga

Du ansvarar inte för din sambos skulder, dock kan er gemensamma egendom utmätas för att täcka den ena sambons skulder.

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare