Ansvar för skada vållad av hund

Hejsan min vän va på en strand och kopplade sin hund i en bänk och hade uppsikt över den men en annan hund ägare gick förbi och stannade och lät sin hund leka med min väns hund. Hundarna trasslade ihop sig och det vart ett bråk mellan hundarna. Ägaren började sparka på min väns hund för att upphöra bråket och där efter krävde veterinärs kostnader eller så gör dom en anmälan. Vad ska min vän i denna situation göra. Vem har gjort fel och hur ska man gå till väga.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utan att veta exakta omständigheter är det svårt att säga vems fel det var att hundarna började bråka. Vad gäller skada orsakad av hundar har hundägaren alltid ett strikt ansvar, det vill säga att ägaren får stå kostnader för egendom hunden förstör oavsett egen oaktsamhet. Detta framgår av 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Skulle din väns hund ha orsakat den andra hunden någon skada får alltså din vän stå kostnaderna för skadan. På samma sätt skulle den andre hundägaren bli ersättningsskyldig gentemot din vän för eventuell skada dennes hund åsamkat din väns hund. Exakt hur din vän bör gå till väga går inte att säga utan att veta något närmare om omständigheterna.

För närmare rådgivning i frågan är du välkommen att kontakta någon av Lawlines jurister.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare