Ansvar över katt

Igår så kom det förbi ett par som berättade att våran katt vaktar ingången till deras trapphus. Dom gick till oss direkt istället för att höra av sig till hyresvärden. Men vad ska och kan hyresvärden göra? Han är en kastrerad hankatt med mycket energi sa vi till dom. Och sen så berättade dom att vi kanske får avliva katten om han attackerar hunden. Eller att vi får betala veterinärkostnader. Vilket jag läst att man måste göra. Men kan man verkligen begära att en katt blir avlivad? Helt ärligt så tycker jag att dom överreagerar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vissa specialfrågor vad gäller hundar och katter återfinns i lagen om tillsyn över hundar och katter. I lagens 1 § (HÄR) anges att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sånt sätt som krävs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. I lagens 19 § (HÄR) anges att en hundägare ska ersätta skada som orsakats av en hund oavsett eget vållande. Denna paragraf äger inte direkt tillämpning vad gäller katter. För att du ska bli skyldig att ersätta skador (t.ex. veterinärkostnader för skada på hund) som din katt orsakat krävs att du kan sägas ha varit vårdslös eller ha uppsåtligt orsakat skadan. Detta framgår av 2 kap. 1 § skadeståndslagen (HÄR). Kan paret visa att du alltså varit vårdslös i din hantering av katten och katten orsakat skador kan de utfå skadestånd av dig. Att de skulle ha rätt att begära att katten bli avlivad låter märkligt. Möjligen skulle detta vara möjligt om katten kan sägas vara förvildad eller övergiven. Oavsett krävs tillstånd från Polismyndigheten för en sådan åtgärd, se 21 § lagen om tillsyn över hundar och katter (HÄR).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare