Är ägaren av hästen skadeståndsskyldig för min sakskada?

Hej!

När jag körde bil häromdagen så mötte jag en häst som stod mitt i vägen, stannade då till och gick ur bilen. Försökte få hästen med mig då jag tyckte att den kan ju inte bara stå här mitt i vägen. Den ville dock inte följa med. Gick då till närmsta hus och knackade på och frågade om han ägde hästen, vilket han inte gjorde. Han skulle ringa ägaren så jag kunde bara åka vidare sa han. När jag kom tillbaka till bilen var det djupa repor på motorhuven, vilket hästen hade orsakat, troligtvis med tänderna. Fick tag på ägaren per telefon och hon sa att det var tråkigt att höra men att hon var inte skyldig till att stå för självrisken på bilen. Har hon rätt? Ska jag stå själv för skadorna när jag hjälpte hennes häst som smitit från hagen?

Mvh Emma

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Enligt skadeståndslagen 2:1 ska den som av vårdslöshet vållar någon sakskada ersätta skadan. I ditt fall går det att argumentera för att ägaren till hästen har varit vårdlös genom att inte haft tillräcklig uppsikt över hästen, vilket ledde till att hästen kunde rymma från hagen. Min bedömning är att ägaren ska stå för de kostnader som hästen åsamkat dig. Dock är det viktigt att även beakta 6:1 2 st. som säger att skadestånd med anledning av sakskada kan jämkas (dvs. sättas ned) om den skadelidande har medverkat till skadan. Här går det att föra en argumentation om att du, genom att lämna hästen vid din bil, i någon grad har medverkat till skadan.

Det är svårt för mig att sia om hur en domstol skulle döma i detta fallet men min bedömning om att ägaren i varje fall till viss del bär ett skadeståndsrättsligt ansvar står fast.

Mikael JonassonRådgivare