Är är köp av hus giftorättsgods?

Min man köpte ett hus utan mig under äktenskapet hur påverkas detta vid en ev skilsmässa. Jag var ovetande och har inte skrivit på några papper.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under äktenskapet äger var och en sin egendom men vid en eventuell skilsmässa omvandlas all egendom till giftorättsgods som då ska delas upp mellan er. Man kan säga at all giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom. detta innebär att så länge ni inte kommit överens om att huset ska vara enskilt ska huset ingå som giftorättsgods, se https://lagen.nu/1987:230.

Gabriella LundqvistRådgivare