Är avskedandet av arbetstagaren giltigt?

Hej!

Jag har av min arbetsgivare provocerats att skriva på en varning p g a arbetsvägran. Jag blev därefter underrättad om att de överväger att avskeda mig. Den var jag också enl arbetsgivare tvungen att skriva under.

Jag begärde överläggningar som bokades in till 30/5. Har under denna tid mått väldigt dåligt och sjukskrev mig till slut 28/5. Idag 30/5 ringer min arbetsgivare och säger att min "frånvaro" är olaglig då jag inte meddelat min chef enl arbetsgivaren. Jag har meddelat mig på samma sätt som vid tidigare sjukskrivningar och det har godkänts. Arbetsgivaren avskedade mig per telefon idag 30/5. Är inte fackligt ansluten.

Är ovanstående lagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig situation du hamnat i. Jag ska försöka att hjälpa dig.

Jag utgår i mitt svar från att du varit tillsvidareanställd. Se nedan för hur jag formulerat mitt svar till dig.

Tillämpligt

Lagen om anställningsskydd (LAS) och lag om medbestämmande (MBL).

Vad gäller?

För att en arbetstagare omedelbart skall skiljas från sin anställning (alltså att hen avskedas) så krävs att särskilda skäl föreligger. En arbetsgivare får avskeda en arbetstagare om hen grovt har åsidosatt sina åligganden mot sin arbetsgivare, detta framgår av 18 § första stycket LAS.

För att exemplifiera vad grovt åsidosatt sina åligganden är så kan t.ex. uppsåtlig brottslighet och illojalt förfarande nämnas. Mot bakgrund av vad du har angett så är det svårt för mig att direkt avgöra om din arbetsgivare har rätt att avskeda dig.

Om du anser att du blivit avskedad på ett felaktigt sätt så har du två veckor på dig, räknat från mottagandet av beskedet (alltså den 30/5 för din del), att ogiltigförklara avskedandet. Detta gör du genom att skriftligen meddela arbetsgivaren om att avskedandet är ogiltigt. Viktigt är att datum för din ogiltighetsförklaring också skall framgå. Därefter har du ytterligare två veckor på dig att stämma din arbetsgivare och yrka att avskedandet skall ogiltighetsförklaras. Om en förhandling har börjat enligt de bestämmelser som föreligger i lagen om medbestämmande (MBL) så börjar tvåveckorsfristen att löpa från den dagen förhandlingarna har avslutats.

Jag råder dig att kontakta en sakkunnig jurist som hanterar situationer som rör felaktiga uppsägningar eller avskedande.

Slutsats

Det är möjligt att din arbetsgivare kan ha rätt. Men det är också möjligt att hen har avskedat dig på ett felaktigt sätt. Jag råder dig att, mot bakgrund av det jag angivet ovan, kontakta din arbetsgivare om att du skriftligen ifrågasätter avskedandets giltighet och eventuellt att du kontaktar rättslig hjälp för att komma vidare i din process.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare