Är det lagligt att köpa fake kläder för eget bruk och sälja de vidare

Är det olagligt att beställa fake kläder från kina om jag ska använda de för eget bruk och inte sälja de som "riktiga" ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om det är lagligt att använda fake kläder för eget bruk och inte sälja de som riktiga, svaret på din fråga finns i Varumärkeslag

Varumärke ger ensamrätt

Varumärket är skyddade av olika immateriella rättigheter. En av dessa rättigheter är “ensamrätten” som innebär att innehavaren till ett varumärke har en ensamrätt att använda varumärket och ingen annan får använda det utan att få tillstånd från innehavaren (1 kap 10 § varumärkeslag). Det vill säga innehavaren har rätt att förbjuda andra från att använda samma eller liknande märke till varor eller tjänster av samma eller liknande slag.

Är det lagligt att använda fake kläder för eget bruk

Att du köper fake kläder och använder de för eget bruk är lagligt enligt svensk rätt. Det är alltså inte brottslig att köpa fake kläder om du ska själv använda de i privat bruk och inte tänker sälja de vidare.

Är det lagligt att sälja vidare fake kläder

Innehavaren av ett varumärke har en ensamrätt som innebär att det är förbjudet för andra att använda varumärket. Användning av varumärket kan handla om att sälja och föra ut varorna ut på marknaden (1 kap 10 § varumärkeslag). Med det innebär att du inte får sälja varorna ut på marknaden även om du anger att varorna är inte riktiga.

Slutsats

Det är lagligt att använda fake kläder för eget bruk men det är olagligt att sälja de vidare till andra

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare