Är det möjligt att begära ut kopia av någon annans betyg?

Hej! Sände nyligen en fråga till en gymnasieskola och bad om att få se en elevs betyg och fick till svar att de inte kunde skicka ut betyg till någon annan än den som de rör. Inget direkt problem med detta då det trots allt är en privat gymnasieskola, men innebär detta att jag inte har någon rätt att ta del av betygen?

En följdfråga är också: om eleven ifråga har sökt till universitet sen, är betygen då offentliga och möjliga att få tag på?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För allmänna offentliga handlingar finns det en grundlagsskyddad rättighet att ta del av sådana. Undantaget är om handlingen är sekretessbelagd enligt reglerna i offentlighet- och sekretesslagen (OSL). Rätten att ta del av allmänna handlingar kallas offentlighetsprincipen. Reglerna om offentlighetsprincipen finns i tryckfrihetsförordningen (TF).

Ett betyg är en allmän handling om den är upprättad eller förvarad hos en myndighet (2 kap. 3 § TF). En handling anses inkommen när den har anlänt till myndigheten eller kommit behörig befattningshavare tillhanda (2 kap. 6 § TF). En handling anses upprättad hos myndigheten när den har expedierats eller det ärende den handlar om har slutexpedierats hos myndigheten (2 kap. 7 § TF). Varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna offentliga handlingar (2 kap. 1 § TF)

Eftersom det rör sig om en privat gymnasieskola räknas den inte som en myndighet och offentlighetsprincipen är inte tillämplig. Som en parentes kan nämnas att det har föreslagits att offentlighetsprincipen även ska gälla i friskolor. Efter lagrådets yttrande i frågan har det beslutats att ärendet måste utredas vidare vilket ska slutredovisas den 1 december 2018 (prop. 2017/18:281 s.9-10).

Svaret på din fråga är således att du inte har rätt att ta del av betygen från den privata gymnasieskolan eftersom det inte är en myndighet. Därför är offentlighetsprincipen inte tillämplig. Däremot kan du begära ut betygen för vederbörande genom att vända dig till ett universitet (om betygen är överlämnade till universitetet). Ytterligare en väg att få ut betygen om någon sökt till högskola eller universitet är att du vänder dig till Universitets- och högskolerådet (UHR). UHR driver bland annat Antagning.se. Betyg och övriga meriter som lämnats in till UHR för ansökning till universitet eller högskola är i regel sådan handling du kan begära ut med stöd av offentlighetsprincipen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare