Är det möjligt att upphäva den enskilda egendomen och att vi äger tillsammans?

Hej!

Min man ärvde en sommarstuga som enskild egendom. Nu vill vi att jag köper in mig i den så att vi äger den tillsammans.

Är det möjligt att upphäva den enskilda egendomen och att vi äger tillsammans?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Konsekvensen av att din man ärvt sommarstugan med föreskrift om att den ska vara enskild egendom är att den inte är giftorättsgods och därmed inte ingår i en bodelning (10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Föreskriften om enskild egendom innebär även att sommarstugan inte kan göras om till giftorättsgods om inte arvlåtaren har medgivit det i sitt testamente.

Föreskriften om att stugan ska vara din mans enskilda egendom innebär dock inte att det finns något hinder mot att din man överlåter äganderätten till hälften av sommarstugan till dig. Det enda hindret skulle vara om arvlåtaren uttryckligen har föreskrivit att egendomen inte får överlåtas. Finns det inte någon sådan föreskrift kan du alltså förvärva hälften av sommarstugan.

Om ni inte kan göra sommarstugan till giftorättsgods kommer din mans hälft vara enskild egendom medan den hälft du förvärvar kommer vara giftorättsgods. Om du vill att även din hälft ska vara enskild egendom bör ni upprätta ett äktenskapsförord om detta.

Avslutningsvis bör ni även tänka på att för att ett förvärv av fast egendom ska bli giltigt ska reglerna i 4 kap. jordabalken följas.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare