Är det olagligt att vara otrogen?

Otrohet är inte olagligt i Sverige. Men om otrohet där man haft uppsåt att förstöra för en par- eller familjesituation (t.ex. på grund av avundsjuka) eller till exempel där indirekta konsekvenser blir att barnen i relationen far illa (t.ex. trauma av att föräldrarna går isär eller på grund av bråk vid skilsmässa) är inte heller otroheten i sig ett olagligt förfarande? Jag drar parallellen att det inte är olagligt att gå mot röd gubbe, men springer jag ut mot röd gubbe så att folk får tvärnita eller framkallar livsfara är det olagligt. Är det ungefär samma princip som gäller här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i äktenskapsbalken.

Det finns inga sanktioner för otrohet

I Sverige finns det en regel i äktenskapsbalken som säger att makar ska visa varandra “trohet och hänsyn” (1 kap. 2 § ÄktB). Regeln innebär att makar inte ska vara otrogna mot varandra. Det finns dock inga sanktioner kopplade till paragrafen, vilket innebär att den i praktiken saknar relevans. Otrohet är därutöver inget brott, vilket innebär att den som är otrogen inte kan bli straffad i straffrättslig mening.

Även om negativa konsekvenser kan följa av otrohet går det således inte att sanktionera eller straffa personen juridiskt.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare