Är det tillåtet att bränna kopior på en CD_skiva?

Hej!

Om jag har köpt en cd-skiva - får jag då bränna kopia/kopior på den å ge bort till vänner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att innehållet på CD-skivan är musik eller film. Musikaliska och konstnärliga verk omfattas av upphovsrätt och regleras i Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

Lagens 12 § innehåller regler om framställning av ett fåtal exemplar för privat bruk, dvs. kopiering. För att ett verk ska få kopieras måste det till att börja med ha gjorts tillgängligt för allmänheten, 8 §. Med det avses t.ex. att exemplar har framställts. Eftersom du har en CD-skiva med verket så har det gjorts tillgängligt för allmänheten.

Enligt 12 § får du framställa ett fåtal exemplar för privat bruk. Med privat bruk avses familjen och den närmaste umgängeskretsen. Ett villkor är att framställningen (kopieringen) sker från laglig kopia, dvs. att din CD-skiva inte är en piratkopia. Så länge dina vänner bara avser att använda kopiorna för privat bruk så är det okej att bränna några kopior till dina vänner.

Observera dock att det inte anses vara okej att ge kopior till arbetskollegor eller att använda sig av kopiorna i undervisningssyfte eller liknande.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig igen om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare