Är det tillåtet att kopiera datorprogram till vänner och bekanta?

I min hobbyverksamhet är det mycket vanligt att personer producerar tillägg till det ordinarie programmet samt att dessa tillägg görs tillgängliga för en var att ladda ned och använda. Programtilläggen är ju copyrightskyddade och programmeraren är ju upphovsman. Dessa programtillägg läggs upp på många olika siter på internet för fri nedladdning och användning. Nu har en upphovsman valt att ta bort sitt program från alla siter. Programmet har laddats ned 10-tuentals gånger och är således mycket populärt.

Nu till min fråga: får vi som har laddat ned detta program kopiera det och ge bort det till vänner och bekanta utan att ta betalt?.

Upphovsmannen hävdar ju helt rätt sin copyright samt har i dokument som följer med programpaketet inte tillåtit någon annan att ladda upp det på någon site på internet. Men att göra en kopia och ge bort måste väl vara tillåtet?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vanligtvis är det endast upphovsmannen som har rätt att sprida sitt verk efter att det har offentliggjorts. Det finns dock ett undantag för privat bruk som ger var och en rätt att framställa ett eller några få exemplar av det offentliggjorda verket, detta undantag går att finna i upphovsrättslagens 12 §. Med privatbruk menas familj och en nära bekantskapskrets. Datorprogram är enligt samma paragraf särskilt undantagna från undantaget, det är alltså inte tillåtet att framställa exemplar av datorprogram för privat bruk.

Svaret på din fråga är alltså nej.

I upphovsrättslagens 26g-h §§ finns särskilda bestämmelser om när kopior får göras. Om du har förvärvat rätten att använda ett datorprogram får du t.ex. framställa säkerhetsexemplar om det är nödvändigt för användningen av programmet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare