Är det tillåtet att lägga ut en författares bok till försäljning utan dennes tillstånd?

Kan en person lägga ut en bok till försäljning i PDF format på en webb-plattform där personen även säljer andra böcker för nedladdning utan att ha fått tillstånd av författaren?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Man kan i stort sett utgå från att alla böcker är skyddade av Upphovsrättslagen (URL). Det är därmed den lag vi kommer att utgå ifrån.

Intrång i upphovsrätten

Enligt 1 § URL så har den som skapat ett litterärt eller konstnärligt verk upphovsrätt till verket. Med upphovsrätt menas en uteslutande rätt att förfoga över verket, vilket innefattar att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, oavsett teknik och i ursprungligt eller ändrat skick, 2 § URL.

Vad detta innebär är alltså att författaren är den som har rätten att välja huruvida verket ska nås av allmänheten. Om en person skulle välja att publicera boken på webben utan författarens tillstånd förfogar denne över verket genom att göra det tillgängligt för allmänheten genom spridning, då personen ämnar sälja den för egen räkning. Detta innebär att intrång görs i upphovsrätten.

Påföljder

Om man begår ett intrång i annans upphovsrätt kan man bli skadeståndsskyldig, 54 § URL. Man kan då bland annat bli skyldig att ersätta den skada som drabbat författaren och utebliven vinst.

Det finns även risk att dömas för upphovsrättsbrott enligt 53 § URL, vilket kan leda till böter eller fängelse i upp till två år beroende på intrångets omfattning.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan det sägas att det inte är tillåtet att sälja en författares verk i PDF-format på en webbsida utan dennes tillstånd. Gör man det begår man upphovsrättsintrång och kan därför bli skadeståndsskyldig alternativt straffad.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare