Är det tillåtet att redigera och lägga upp sportvideor på internet?

Hej,

Jag har lite funderingar kring vad som är lagligt när det gäller uppladdning av videos på youtube. Det är många som laddar up filmklipp på youtube där de visar highlights från t.ex. basketmatcher (som de klippt ihop och redigerat själva samt ofta kommenterar eller gör mer underhållande på något vis). Vad bör jag tänka på ifall jag vill göra liknande videos, dvs. ta delar från matcherna och ladda upp. Behöver jag något tillstånd från NBA, där jag tar materialet ifrån? Vad är gränserna på vad som är tillåtet i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i svaret av frågan utgå från svensk rätt, trots att NBA är en amerikansk basketliga.

Problemet med situationen du beskriver är att olika typer av inspelade program, tex basketmatcher, skyddas av upphovsrätt. Detta regleras i upphovsrättslagen (hädanefter förkortad URL). Upphovsrätt får den som skapat verket, tex ett TV-bolag eller en privatperson som filmat (1 § URL). Denna person kallas upphovsman. Skyddet uppstår automatiskt då programmet skapas. Du kan med andra ord utgå ifrån att samtliga inspelade basketmatcher är skyddade av upphovsrätt.

Upphovsrätt innebär att skaparen får ekonomisk ensamrätt till sitt verk. Ingen annan får då utan hans tillstånd skapa nya exemplar av verket eller göra verket tillgängligt för allmänheten. När du redigerar klippen skapar du alltså ett nytt exemplar av det skyddade programmet, och när du lägger upp det på Youtube gör du det tillgängliga för allmänheten. Denna regel är mycket sträng: man får inte använda ens en liten del av verket (2 § URL).

Det finns tillfällen då det ändå är okej att använda sig av skyddade verk. Ett exempel är om du bara ska visa filmerna för din familj eller dina kompisar (12 § URL). Dock finns det inget undantag som gör det möjligt för dig att lägga upp videorna på Youtube.

Du behöver alltså upphovsmannens tillstånd för att lägga upp sådana filmer som du beskriver på nätet. Med andra ord är mycket av innehållet på tex Youtube olagligt upplagt.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Hilda HanssonRådgivare