FrågaKÖPRÄTTÖvrigt03/02/2018

Är det tillåtet att sälja receptbelagd medicin som inte är narkotikaklassat mellan privatpersoner?

Är det tillåtet att överlåta eller sälja receptbelagd medicin som INTE är narkotikaklassad mellan privatpersoner inom Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om försäljning av läkemedel regleras i lag om handel med läkemedel.

I denna lag framgår det att det är endast den som har fått tillstånd från Läkemedelverket, som får bedriva detaljhandel med läkemedel till konsument. Detta gäller oavsett om den receptbelagda medicinen är narkotikaklassad eller inte 2 kap. 1 § lag om handel med läkemedel)

Anledningen till dessa regelverk är för att skydda dig som konsument och som patient. Ett receptbelagt medicin har skrivits ut till just dig och kan därför vara helt olämpligt för någon annan.

Konsekvensen av att sälja ett receptbelagt läkemedel som privatperson är böter eller fängelse i högst ett år, förutsatt att personen har handlat uppsåtligen eller av oaktsamhet. Man kan även dömas till straff om den som uppsåtligen har läkemedlet i syfte att olovligen sälja dem. Om försäljningen har begåtts yrkesmässigt, avsett betydande mängd eller värde eller annars varit av särskilt farlig art kan ett fängelse straff förlängas till högst två år. Om det rör sig om ett ringa fall ska man inte dömas till ansvar (9 kap. 1 § lag om handel med läkemedel)

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare