FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/09/2018

Är det tillåtet att som kurator ha en bisyssla i form av terapeut?

Hej

Jag arbetar som kurator vid en vårdcentral driven av en stiftelse. Jag gillar mitt jobb och har tänkt stanna. Vill på fritiden ägna mig åt parterapi och annan terapi som vårdcentralen inte erbjuder eller kommer att erbjuda.

Är detta straffbart. Har tänkt tala med min chef.

Tacksam för svarKuratorn

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att bedriva en egen verksamhet vid sidan om sin ordinarie anställning är inte straffbart rent straffrättsligt. Det innebär att du t.ex. inte kan bli polisanmäld för att du gör det. Däremot kan det arbetsrättsligt vara ett problem. Speciellt när den verksamhet du har för avsikt att driva är ganska lik ditt ordinarie arbete.

Kontrollera anställnings- och kollektivavtal

Det du planerar att göra (parterapi och annan terapi) är vad som betecknas som en bisyssla. I de flesta kollektivavtal, ibland även i enskilda anställningsavtal, regleras ditt ansvar mot arbetsgivaren. I nämnda avtal brukar regleras vad som är tillåten respektive otillåten bisyssla.

Det kan i avtalen finnas uttryckliga förbud mot bisyssla, vanligt är att det finns inskrivet att bisyssla endast får utföras efter arbetsgivarens godkännande.

Du har en lojalitetsplikt mot arbetsgivaren

Även om det inte finns något inskrivet i ditt kollektivavtal eller anställningsavtal har du en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare. Vad gäller bisysslor innebär lojalitetsplikten att dessa inte på något sätt får konkurrera eller inverka negativt på ditt arbete.

Du får inte utföra arbete eller bedriva ekonomisk verksamhet för ett företag som är konkurrent till din arbetsgivare. Likaledes får du inte driva en egen verksamhet som konkurrerar med din arbetsgivare eller ha uppdrag eller verksamhet som inverkar negativt på ditt arbete.

Mitt råd till dig är att du i första hand kontrollerar om ditt kollektivavtal eller anställningsavtal stadgar något om bisyssla. Även om avtalen inte skulle reglera bisyssla är min rekommendation att du pratar med din arbetsgivare om det. Att bedriva en verksamhet som bisyssla är inte straffbart (rent straffrättsligt är det inte ett brott), däremot kan det vara ett brott mot anställningsavtalet, kollektivavtalet eller lojalitetsplikten. Att bryta mot dessa kan resultera i att du blir uppsagd från din anställning.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare