Är det tillåtet för arbetsgivare att säga upp personal och sen hyra in arbetskraft?

Jag har precis fått reda på att mitt företag ska downsiza för att de bedömmer att det inte går runt. Jag kommer då att få gå. Nu är det så att jag är den enda som gör ekonomin i företaget. Ingen annan kan detta. De hintade om att de ska lägga ut ekonomin vilket knappast blir billigare. Nu undrar jag om de kan göra detta? Kan de säga upp mig och sedan låta någon annan (byrå eller annan) göra jobbet? De har länge velat få ner både min tid och lön vilket jag sagt är orimligt med min arbetsbörda och ansvar. Jag kan se denna "downsizing" som ett sätt de tänker lösa detta "problem". De kan ju inte driva företag utan ekonomi person.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med att gå igenom de aktuella bestämmelserna som rör din fråga och sedan avslutar jag med en kort sammanfattning och tips på hur du kan gå vidare.

Uppsagd på grund av downsizing

Som jag förstår din fråga kommer du att sägas upp på grund av arbetsbrist (downsizing). Detta räknas som ett sådant sakligt skäl som krävs för uppsägning, se 7 § LAS. Som utgångspunkt är det upp till arbetsgivaren hur denne anser att det går för företaget och huruvida det faktiskt är arbetsbrist. Det är dock inte okej med så kallad fingerad arbetsbrist, alltså om det är så att de egentligen bara vill säga upp en viss person och hittar på arbetsbrist för att kunna göra det. Detta kan dock vara svårt att visa då man i princip inte kan ifrågasätta arbetsgivarens företagsekonomiska överväganden.

Är det okej att säga upp på grund av arbetsbrist och sen hyra in personal/lägga ut arbete?

Jag måste tyvärr säga att det inte finns något i lagen om anställningsskydd direkt hindrar en arbetsgivare från att säga upp personal och sedan lägga ut deras arbetsuppgifter. Detta anses ligga inom arbetsgivarens rätt att styra sin verksamhet och leda arbetet. Det framgår bland annat av AD 2017 nr 56.

Det är dock inte tillåtet för arbetsgivaren att genom inhyrning kringgå de regler om företrädesrätt som en uppsagd anställd har enligt 25 § LAS. Domstolen verkar dock vara ganska restriktiv i att bedöma sådana handlingar såsom kringgående av lagen, se bland annat AD 2007 nr. 72.

Sammanfattning och vad du kan göra

Sammanfattningsvis är det ganska troligt, efter vad som framgår av frågan, att din arbetsgivare får göra så här. Vid uppsägning är arbetsgivaren dock tvungen att förhandla med de fackliga organisationer som denne är bunden till via kollektivavtal. Om hen inte är bunden måste hen förhandla med alla berörda arbetstagarorganisationer, 11 & 13 § MBL.

Om du är medlem i facket rekommenderar jag dig att kontakta dem och hör om de kan hjälpa dig i situationen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare