Är det upphovsrättsligt intrång att ge ut bok som någon annan utgivit?

Jag har blivit stämd för upphovsrättsintrång. Jag började ge ut en bok, som personens förlag tidigare givit ut, men där utgivningsavtalet upphävts från personens sida. I god tro utformade jag det nya omslaget snarlikt den första utgåvan, eftersom jag trodde personen / förlaget inte hade något intresse av boken längre. Under våren 2018 hade vi en mailväxling, där hon framförde anklagelser om upphovsrättsintrång, och där jag ändrade omslaget flera gånger, för att tillgodose hennes önskemål, trots att jag kunde visa att jag enbart använt material (foton) som jag fått av författaren, och som denna hade egen copyright på.

Trots detta har nu personen stämt mig i Stockholms tingsrätt. Bör jag göra en motanmälan för falsk tillvitelse? Eller är det bättre att avvakta vad domstolen gör med detta? Jag har i mitt svaromål till domstolen erbjudit förlikning, där jag upphör att ge ut boken.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det följande utgår jag ifrån, att du använt dig av en bok någon annan skapat och att du ändrat omslaget med bilder som du erhållit från fotograf, men att du inte har ändrat innehållet i boken.

Upphovsrätt

För att ett verk ska omfattas av upphovsrätt ska verket enligt 1 § lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) ska verket vara självständigt och originellt härröra från upphovsmannen själv, samt vara ett resultat av hans personliga, skapande insats. Med det menas att verket ska ha så kallad verkshöjd; en viss grad av självständighet och originalitet, som skiljer verket från allt annat som funnits tidigare. Upphovsrätt till ett verk gäller till utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled (43 § URL).

Ekonomisk och ideell rätt

Upphovsrätten är uppdelad i en ekonomisk rätt och en ideell rätt. Den ekonomiska rätten innebär att man som ägare av rättigheterna till ett verk kan sprida det vidare genom exemplarframställning, offentliggörande av verket och att man kan ta betalt för detta. Den ideella rätten, även kallad kränkningsrätten, kan inte överföras till en förvärvare. Detta innebär att även om upphovsmannen har överlåtit sin ekonomiska rätt till någon annan så har den ursprungliga skaparen ändå rätt att inte behöva se sitt verk kränkt i något sammanhang som de inte samtycker till och rätten att bli namngiven som skaparen av verket.

Upphovsman och förfogande över verket

I detta fall tycks det som att personen du nämner har skapat verket. Denne är sålunda upphovsman. Enligt 2 § URL har upphovsmannen uteslutande rätt att förfoga över verket, och inom förfoga över ryms även att framställa exemplar av det. Att personen sagt upp sitt avtal med förlaget är inte av betydelse, eftersom denne, exempelvis, vill ingå avtal med annat förlag.

Bearbetning av verk

Enligt 4 § URL kan någon som har bearbetat någon annans verk få upphovsrätt till den bearbetade formen. Om någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är dennes upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket. Det är emellertid min uppfattning, att din bearbetning inte medför att du åstadkommit ett nytt och självständigt verk.

Falsk tillvitelse

Falsk tillvitelse är ett brott enligt 15 kap. 7 § brottsbalken. Brottsrekvisiten består i att någon hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar någon annan en brottslig gärning. Det krävs således att personen vänt sig till en svensk myndighet av något slag som har att pröva den sakfråga denne anklagar dig för, samt att det personen anklagar dig för är en brottslig gärning.

Förvisso har personen tillvitat dig en brottslig gärning och detta har skett vid myndighet. Huruvida det är sanningslöst är dock inte möjligt att besvara i detta skede, utan det får avgöras av domstol. Min uppfattning är emellertid att du gjort intrång i personens upphovsrätt, varför det inte är fråga om sanningslös tillvitelse.

Slutsats

För att anta att personen du nämner inte gjort sig skyldig till upphovsrättsbrott, antar jag att denne skapat ett självständigt och originellt verk, vilket kan tillerkännas verkshöjd.

Dennes upphovsrätt består av en ekonomisk och en ideell rätt. Detta innebär, att personen har ensamrätt avseende framställande av verket och även avseende betalning för verket. Personen har även rätt att kräva, att verket inte kränks och att denne omnämns i det fall verket sprids.

Det är min uppfattning att du inte bearbetat verket i den omfattning att du kan erhålla ställning som upphovsman.

Att personen sagt upp sitt avtal med förlaget är inte av betydelse i detta fall, eftersom det inte påverkar upphovsrätten.

Du kan förvisso polisanmäla personen för falsk tillvitelse. Det är emellertid upp till åklagare att väcka åtal. Först i det fall denne inte väcker åtal, kan du lämna in en stämningsansökan avseende falsk tillvitelse (20 kap. 8 § rättegångsbalken).

Det är sålunda min uppfattning att det föreligger risk för att du begått upphovsrättsligt intrång. Det är dock positivt, med en preventiv aspekt, att du i ditt svaromål framfört förlikningserbjudande. Beroende på huruvida personen för talan kan det fastställas att en en straffrättslig talan kan leda till böter eller fängelse i högst 2 år (53 § URL) och civilrättslig talan kan enbart leda till betalningsansvar (54 § URL).

Jag kommer att ringa dig torsdag den 6:e september ca kl. 17.30. Om tiden inte passar kan du mejla mig på pontus.schenkel@lawline.se. Jag föreslår att vi under samtalet utreder saken mer ingående.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare