FrågaÖVRIGTÖvrigt29/04/2022

Är distraktionsgranater lagliga?

Hej! Jag kör sporten airsoft och jag undrar om jag kan köpa in ”flashbangs” chockgranater och använda de till airsoft? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor (2010:1011) 16 § ska den som hanterar explosiva varor ha tillstånd till det. Frågan för din del blir således om chockgranater utgör explosiva varor. I lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE) definieras explosiva varor som explosiva ämnen och blandningar, föremål samt ämnen, blandningar och föremål som inte omfattas av dessa definitioner men som tillverkas i avsikt att framkalla en verkan genom explosion eller pyroteknisk effekt. Min uppfattning är att så är fallet med de chockgranater du avser, varpå de sannolikt kräver tillstånd för innehav och hantering.

Vissa explosiva varor är emellertid släppta på marknaden efter att ha genomgått en bedömning av överensstämmelse med väsentliga säkerhetskrav enligt MSB:s föreskrifter MSBFS 2015:6 (pyrotekniska artiklar) eller MSBFS 2016:5 (explosiva varor för civilt bruk). Om så är fallet bör ''granaten'' vara försedd med en CE-märkning. Beroende på hur ''farlig'' varan är kanske den inte är licenspliktig. Detta är emellertid inte möjligt för mig att utreda utan att veta exakt vilken vara du funderar på att köpa.

Jag vill vara tydlig med att jag inte har någon särskild kunskap om flashbangs och vet därför inte exakt vad de utgör för explosionsfara. Min bild av dem är, efter kortare efterforskning, att de kan utgöra fara för skada för dem som de används mot. Detta innebär att du, även ifall du skulle hitta en av icke militär grad som är laglig att inneha, skulle riskera skada andra och därmed riskera att få skadeståndsanspråk riktade mot dig. Jag råder dig därför att inte köpa sådana pyrotekniska varor.

Hoppas mitt svar gav dig någon klarhet i frågan, annars är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Alexander VallgrenRådgivare