FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/05/2018

Är hästar ett husdjur?

Hej. Jag har lånat en sadel från en sadelförmedlare. Våran häst blev rädd och skadade sadel. Nu är jag ersättningsskyldig för kostnaden för reparation. Min försäkring som jag har gäller ej, då skadan är orsakad av ett husdjur. Jag tycker inte deras beslut känns rätt. Är hästar i detta fall ett husdjur?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hästar räknas tyvärr som husdjur i ditt fall. Definitionen av husdjur är "djur som lever under människans vård och kontroll och som tillgodoser ekonomiska, sociala, estetiska och andra behov." Hästar lever i en sån relation till människor att de bör anses som husdjur. Detta både enligt National Encyklopedin och kommentarer till djurskyddslagen.

Skador som uppkommer av ett husdjur, ex. om en hund tuggar sönder en soffa, täcks generellt sätt inte av någon hemförsäkring oavsett företag men om du har många olika djur kan du kolla om det finns någon som erbjuder den typen av försäkring.

Mitt tips till dig är att se över stallets försäkring eller din hästs försäkring för att undvika att liknande situationer uppstår.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare